Skapa ny tråd

Forum

Svåra krysset - apr

Svåra krysset - apr > Tivolistan eller Tivolistad?

• Elin S

Hej alla!
    Har läst och haft stor hjälp av alla trådar här i forumet angående Svåra Krysset, så stort tack!
    Men jag har även en fundering kring det långa gula svaret MOLN ÖVER TIVOLISTAN som är det aktuella tipset.

Googlade en hel del, och jag hittade i alla fall inte att Peking (svårt att se vilken stad på bilden, men antar att det andra gula ordet är en ledtråd) har någon nöjespark med det namnet.
    Alternativt kan man ju läsa det som det slarviga uttrycket "stan" för en stad, förstås, som jag tror de flesta anser då är rätt.

Googlade ändå vidare för den korsande ledtråden "drev nattklubb" och den enda "Nina" i sammanhanget var Nina i tv-serien "Vår tid är nu".

Däremot finns/fanns flertalet (kedja?) nattklubbar, barer, festvåningar och catering under namnet "NIDA", bland annat i både Sthlm, Sverige, Thailand, Litauen och Tyskland.

Lång utläggning - förlåt!
    Men jag vill gärna därför tro att svaret ska vara "Moln över tivolistad".
    Låter och känns mer rätt.

Vad vet eller tror ni?
    Tacksam för synpunkter!

13 apr 15:32
  • Lena Å

Norrköping brukar ju kallas för Peking och finns det också en låt som
    heter När vi ger oss av från Tivolistan.
    Finns en förklaring på
    https://magasinetkonkret.se/kulturkanonen-nar-vi-ger-oss-av-fran-tivolistan-med-percy-nilegard/

13 apr 16:01
  • Elin S

Aha, det visste jag inte!
    Men hur kan man se att det är Norrköping på bilden? (Från en som aldrig varit där...)

Tänkte att det andra gula ordet "Peking" syftade just på Kinas Peking....
    Där ser man...

13 apr 16:39
  • Lena Å

Angående bilden, jag har inte heller varit i Norrköping men
    googla på Norrköping first morning arkiv eller kopiera
    https://www.firstmorning.se/tag/norrkoping/

Samma vy men lite ljusare himmel i reklamen än kryssets bild.

14 apr 09:36
  • Elin S

Tacksam för all info!
    Jag är väldigt glad för att du engagerat dig och har tagit dig tid för att förklara och länka till orsakerna som ger svaret "tivolistan"!
    Ibland tycker jag att det behövs mer sådana förklaringar till varför en ledtråd faktiskt leder till ett visst svar, stor eloge till dig! :-D

14 apr 10:17
  • Lena Å

Varsågod Elin!
    Jag håller fullständigt med om bilderna. Tycker att just Svåra krysset är
    tillräckligt knepigt ändå.

14 apr 11:24