Skapa ny tråd

Forum

Japanskt korsord - dec

Japanskt korsord - dec > hur ska man tänka

• Morgan Falk

Jag har alltid funderat på hur man ska tänka för att komma igång med Japanska korsordet . efter som ingen av raderna täcker upp hela raden så är det ju inte möjligt att gå på det. hur gör ni för att hitta en lösning
    tack på förhand av en novis lösare

1 dec 08:30
  • Ingela B

brukar leta upp en rad där de svarta rutorna blir givna. Tex denna gången. L 4. Börja uppifrån och räkna ut var de vita rutorna ska vara om du börjar räkna från kanten. Gör nu samma fast börja räkna nerifrån och upp, det blir då några rutor som blir dubbelt svarta. Svårt att förklara, men hoppas du förstår.

1 dec 18:26
  • Marit D

Du väljer någon rad med många svarta rutor i rad, som t ex V4 med 11 och 10 svarta i rad.
    Börja räkna som om de 11 första börjar längst ut till vänster och markera tillfälligt ruta 11 som svart. Därefter låtsas du att ruta 12 är vit och därefter räknar du 10 svarta åt höger och markerar tillfälligt den 10e från vänster. Gör samma sak från höger. Börja räkna med den sista rutan och 10 rutor åt vänster och markera den 10e, därefter en vit ruta och sedan 11 rutor svarta åt vänster. Du får då de rutor som säkert är svarta, 3 + 2 st. Vid dessa svarta kollar du om du kan markera några lodräta svarta rutor, som på L10 där du ju har den andra nerifrån svart och det där ska vara 11 svarta rutor. Här kan du alltså fylla i ruta 2-11 svarta, nerifrån. Du vet dock inte om ruta 1 eller ruta 12 ska vara svart, så du får avvakta med det.

1 dec 22:26
  • Peter K

Också viktigt att markera de vita rutorna och jobba med dem, alltså de man vet att det inte kan vara någon svart på. Ex om en rad är 6 3 3 och man i mitten av raden har fyra svarta, då kan man markera alla utom de två bredvid till vänster som vita.

2 dec 22:21
  • Karin P

När du ändrar i en rad eller kolumn, håll då ett öga på den som korsar. Det är också bra att försöka få till ramen på ett tidigt stadium. Och du vet väl att bilden växer fram i den mindre rutan längst upp till vänster. Om den ser alltför konstig ut när du hållit på ett tag, då kan du vara tämligen säker på att du måste ändra någonstans. Lycka till!

2 dec 23:24
  • Reyhan T

Okej. Det ser ut som om man broderar. :) Jag ska nog inte ge mig in på detta. Behöver total koncentration.

18 dec 16:02
  • Karin P

Att brodera är lättare, där har man ju ett mönster att tillgå. Jag har precis börjat på en korsstygnstavla med två igelkottar. Men visst kan det bli fel ibland om man inte är uppmärksam. Dock är det ganska lätt att kamouflera ett fel i ett broderi. Det går inte göra det i detta kryss. Ska du verkligen ge upp innan du har prövat?

18 dec 22:47
  • Reyhan T

Jag vet inte ens om jag har orken. Brodera känns lättare jämfört med detta. Jag är mer en allmänbildare. Ingen sifferkombination/rutor mmm människa. :) Mitt tålamod är ganska kort.

19 dec 14:12
  • Karin P

Men du skrev ju i en annan tråd att du gärna ville lära dig. Om du tar hjälp av alla trådarna, särskilt Ingelas inlägg, så kanske du ändrar dig. Även med ett kort tålamod kan man ju vara envis.

19 dec 16:14