Forum
Måndagskryss v.51
Haft adress
18 dec 12:45 av Alf-Ingvar M 2 -
DR-HR...DEN-HEN??
17 dec 19:54 av Christina S 16 -
sänder RS i
17 dec 18:07 av Marja H 6 -
önskar hjälp
16 dec 15:29 av Titti S 2 -
lite hjälp
16 dec 13:53 av Mary B 14 -
Alpbo ?
16 dec 10:25 av Britt-Marie E 3 -
Tanklösa?
16 dec 09:49 av Catharina E 2 -
Som hör till ..
16 dec 08:27 av Catharina E 5 -
Tveklöst?
16 dec 07:35 av Catharina E 4
Måndagskryss v.51 > DR-HR...DEN-HEN??
-
Christina S
Har googlat HEN och där beskrivs HEN som ett svenskt könsneutralt PRONOMEN.
17 dec 19:54 -
Susanne Massi
Jag har absolut inget emot folk med annan åsikt om sin könstillhörighet, men hen vill jag inte använda! ;-)
18 dec 07:34 -
Fredik O
Den första betydelsen enligt SAOL är
18 dec 11:27
"1 könsneutral benämning på person som är omtalad ev. implicit i sammanhanget"
Det har i sig inget med könstillhörighet att göra utan är ett könsneutralt sätt att omtala en person där kön är okänt, ovidkommande eller direkt olämpligt att använda (av anonymiserings skäl t ex.). Ett enklare sätt att skriva hon och/eller han helt enkelt och inte lika avhumaniserande som den.
Om man nu inte har något emot -
Fredik O
... Så kanske man bara kan avstå från att använda ordet utan att deklarera sin antipati mot personer med annan könstillhörighet än han och hon vid varje tillfälle som ges.
18 dec 11:29 -
Peter M
Det finns ingen annan könstillhörighet än han och hon.
18 dec 14:45
Två kön. Man och kvinna.
Bara acceptera. Det kallas biologi och är en vetenskap. -
Carl S
Jag håller med till 100%! Jag kommer ALDRIG att använda "hen"! Vid osäkerhet om vederbörandes könstillhörighet kommer jag att använda HAN!
18 dec 18:38 -
Peter M
Carl:
18 dec 21:29
Däremot kanske du har en hen i verktygslådan eller bland köksknivarna. Det betyder ju "bryne". -
Susanne Massi
Fredrik, jag skrev ju att jag inte har något emot folk med annan åsikt om sin könstillhörighet, men hen vill jag inte använda! Vad är felet?
19 dec 08:59 -
Fredik O
Peter M: Nu är det ju ni som insisterar att detta främst handlar om könstillhörighet snarare än en språklig teknikalitet. Ordet finns och används i den bemärkelse jag tog upp, men det är fritt att slåss mot väderkvarnar om man vill.
19 dec 10:54
Om det krävs att något förekommer inom biologisk vetenskap för att du ska behandla andra i en utsatt grupp med respekt och empati är du välkommen att läsa på om intersex och dsd. Varför är det så viktigt för dig hur andra ser på sig själva och varför är det så viktigt för dig att markera att du inte håller med? -
Fredik O
Susanne: Att du tvunget måste påpeka att du inte kommer att använda ordet hen, samtidigt som du säger att du inte har något emot en grupp där ordet hen är betydelsefullt och viktigt för många är motsägelsefullt. För det första, det är du själv som gör kopplingen mellan ordet och den gruppen människor med den meningen. För det andra, det är lite som att säga till någon "Jag har inget emot förskolelärare, men jag tycker att man måste vara idiot för att vilja arbeta med barn."
19 dec 11:08 -
Ylva A Wettergren
Lite synd om man inte vill hänga med i utvecklingen...
19 dec 16:19
och ännu mer synd om de som inte vill använda ordet HEN, inte kan fullborda och skicka in krysset ;) -
Peter M
Fredik:
20 dec 04:57
Buhu. Har du grinat klart nu?
Ordet finns, det håller jag med om, men det är en konstrukt av något som inte behövs och aldrig har gjort det. Jag kan också hålla med om att det retar gallfeber på många, inklusive mig själv, men det är lik förbannat en politiskt korrekt produkt. Jag har själv hittat ordet i många olika sammanhang och jag har hittills ALDRIG misslyckats med att ersätta det med "han" eller "hon" eller någon annan konstruktion, utan att ändra meningens betydelse.
Så jag är välkommen att "läsa på om intersex och dsd"? Tackar så mycket, men jag kan på rak arm komma på något tusental saker som min tid spenderas bättre på. -
Peter M
Och till er som sitter och tänker "Jamen, finskan har ju det könsneutrala 'hän' ". Då snackar vi om ett finsk-ugriskt språk som är nästan lika avlägset släkt med svenska som japanska. Så den jämförelsen funkar inte.
20 dec 09:26 -
Elin S
Heja Fredrik O! <3 Ledsamt med så många ignoranta bakåtsträvare när det inte ens har nåt med saken att göra.
20 dec 11:22 -
Gunilla B
Språket förändras oavsett vad vi vill eller vad vi tycker men sedan har vi friheten att undvika vissa ord.
20 dec 12:05
När jag läste svenska på universitetet var det helt fel att använda ordet "spendera" när det gällde tid. Man tillbringade tid och spenderade pengar. Idag godkänner SAOL båda alternativen.
När det gäller hen använder jag det sällan men det kan fylla en funktion om jag inte vill säga vilket kön personen har. Förr valde man att skriva han/hon eller personen. I dag finns hen som ett komplement. Svårare än så är det inte och när det gäller den språkliga sidan tolkar jag inte in mer. Könstillhörigheten är en helt annan femma och en annan diskussion, i alla fall för min del.