Skapa ny tråd

Forum

Onsdagskryss v.43

Onsdagskryss v.43 > Ett fel till - SYEKA

• Charlotte R

"Den kan man syeka i"
    Har googlat mig blå. Men nu har jag tillräckligt många bokstäver för att våga säga att Y-et är ett felslag och skall vara ett T. Då blir lösningen PANNAN

23 okt, 2024
  • Karin P

Ja, det är ett stavfel. Men det var ju inte svårt att se.

23 okt, 2024
  • Charlotte R

Om man började där, innan man hade en massa korsande ord klara så orskade det visst huvudbry för mig ivf.

Men det kvittar väl. Två fel i samma kryss är lite väl mycket.

23 okt, 2024
  • Tina K

En liten pil och ett stavfel är väl inte hela världen. Vi som korsordslösare är ju vana att klura.

23 okt, 2024
  • Sten H

Joo, lätt hänt! Tangenterna t och y sitter ju bredvid varandra.

23 okt, 2024
  • Charlotte R

Har ni samma inställning när snickaren inte kan snickra? Vi betalar faktiskt för detta och korsorden är för de mesta inte bättre än t.ex. HJ:s gratiskryss och dessutom, och till skillnad mot gratiskryssen, fulla med fel.

Nu är det tillrättat, men om en liten pil inte är hela världen, hur hade ni då löst krysset om ingen hade klagat? Det fattades ju en nyckel också.

24 okt, 2024
  • Karin P

Att en nyckel fattas är alltid allvarligt, särskilt när första bokstaven är blind. Vid stavfel ser man i regel vad det egentligen ska stå.

25 okt, 2024
  • Ingegerd Ö

Jag tänkte också på hur mycket tid vi alla ägnat åt att googla, grubbla och diskutera framför allt denne "Spel-Mark" .... Tycker att det inte vore mer än rätt om Korsord.se kompenserade oss med t.ex några extra vinster för detta kryss!

25 okt, 2024
  • Peter M

För min del skulle det räcka om de gjorde sig av med de konstruktörer som stavar som 13-åriga prao-elever med dyslexi.

25 okt, 2024
  • Ingegerd Ö

:-) Hoppas att de i alla fall kan läsa våra kommentarer om detta!

25 okt, 2024
  • Gunilla B

När det gäller detta stavfel kan det verkligen inte ha orsakat något större problem för någon. Visst, det var många som spekulerade kring "Spel-Mark" men handen på hjärtat, hur många av er skrev och frågade? Med tanke på hur många som formulerar sig extremt otydligt i forumet och hur många som inte orkar läsa tidigare frågor är jag förvånad över gnällandet. Dessutom Peter M, du må vara missnöjd men att dra paralleller med praoelever med dyslexi är bara så lågt. Men visst det är din stil att uttrycka dig så och tydligen får det fortgå här.

25 okt, 2024
  • Peter M

Ja, det får det.
    Det kallas åsiktsfrihet.
    Jag tycker si, du tycker så. Kom över det.

26 okt, 2024
  • Karl-Axel Edén

Peter blandar samman begreppet åsiktsfrihet och god ton. Lite sorgligt faktiskt. Friheten att uttrycka sin åsikt ska inte användas som ursäkt för tölpaktighet. Vet inte om det kan vara någon sorts Tourettes som påverkar, men det finns faktiskt forumsregler som ska följas.

Jag citerar " Tänk på att ett vårdat språk och trevligt uppträdande ökar dina chanser att få svar och bli vänligt bemött. Undvik att uppträda otrevligt, spydigt eller sarkastiskt mot personer på eller utanför forumet."

26 okt, 2024
  • Per Hansson

Nu är nyckeln ändrad

26 okt, 2024
  • Alias W

Det här säger jag främst till dig Peter M. Det går faktiskt att stå för och uttrycka sina åsikter och samtidigt vara trevlig och respektfull. Det kanske är nått du behöver jobba på? Själv har jag börjat lägga korsord bland annat för att jag vill jobba på min stavning och mitt ordförråd då jag har dyslexi. Jag håller med om att flera fel i krysset var dåligt, men det finns mer konstruktiva och produktiva sätt att uttrycka det missnöjet på som inte är att förolämpa de som gjort misstaget och samtidigt också tycka ner personer med en funktionsnedsättning.

27 okt, 2024
  • Gunilla B

Peter M, jag har lite svårt för att komma över personer som raljerar över till exempel dyslexi. Det handlar inte ett dugg om åsiktsfrihet utan något annat. Det handlar om en bristande förståelse, empati och kunskap. Det handlar också om att när någon gör ett fel att du "fulgör" en diagnos som dyslexi. Du tycker kanske att din kommentar är bra men det finns en del som tar illa vid sig. Men visst, kasta pärlor åt svin...

27 okt, 2024
  • Peter M

@Alias W:
    Du skrev ett relativt långt inlägg och gjorde bara ett enda litet skrivfel. Så kom inte med snacket om att "ojojoj, jag har dyslexi och det är så jobbigt och det får ingen driva med". Det köper jag inte. Faktum är att alla får driva med precis allting. Alla andra kanske inte gillar det, men det är deras problem.
    Och vem är det som ska fälla domar om vad som är "trevligt och respektfullt"? Du? Jag? Kungen? Killen i korvkiosken? Ingen enskild person har den rätten.
    Så bit ihop och sluta vara en snöflinga.

29 okt, 2024
  • Anette Demmers

När man läser dina inlägg Peter M har man lite svårt tro på att det här forumet är för vuxna människor.

30 okt, 2024