Skapa ny tråd

Forum

Onsdagskryss v.25

Onsdagskryss v.25 > Ordböcker?

• Kristina Johansson

Är dt bara jag som tycker det känns konstigt med Lexika som svar på ordböcker? Jag hade velat ha lexikon

19 jun, 2024
  • Ann-Kristin B

LEXIKA

19 jun, 2024
  • Ingegerd Ö

Tror det är lexikon i plural, men sällan använt (gammaldags)

19 jun, 2024
  • Charlotte R

Ja. Inte med i SAOL men i Svensk ordbok.

19 jun, 2024
  • Peter M

Det finns gott om ord med böjningsformer som är så gamla och/eller sällsynta, att när man använder dem tror folk att man skojar eller bara är dum i huvudet. Några som jag har stött på är:

"Nattygsbord" blir ofta "nattduksbord". Om jag bara visste vad en "nattduk" är.
    "Schemata" är plural av "schema".
    "Datum" är singular av "data". Båda kommer av participformen av latinets "dare".
    "Boklådor" är plural av "bokhandel".
    "Pianissa" är en kvinnlig pianist.

Och så vidare.

19 jun, 2024
  • Linda J

Peter
    Nattduk och nattyg är samma sak. Duk - tyg.

19 jun, 2024
  • Peter M

Linda: Både ja och nej. Här är det mest troligt att det rör sig om den äldre betydelsen av "tyg", nämligen don, redskap, sådant man använder till något visst. Jämför verktyg, fartyg, trolltyg och remtyg. Besläktat med tyskans "-zeug" med samma betydelse (Werkzeug, Fahrzeug o.s.v.).

Ett minne från min lumpartiden: varje dag när jag gick från kasernen till mässen för att äta lunch, passerade jag en förrådsbyggnad. "TYGHUS" stod det på en stor skylt ovanför dörren. Men nästan ingenting där inne var av tyg. Jag förstod aldrig varför förrän många år senare.

19 jun, 2024
  • Peter M

Som jag tolkar det skulle då "nattyg" vara exempelvis bok, sänglampa, glasögon och vattenglas.

19 jun, 2024
  • Charlotte R

Eller inte.

Natt-
    -DUK. (natt- 1610-1828. natte- 1645) [jfr t. nachttuch] (┼)
    1) duk med toalettsaker. KlädkamRSthm 1610 A, s. 73 b. 1. Nattduuk af gult Rijtat atlask, med 2 st. små Krydde dynor, sampt ett Kambfoder, 1. Spegel, 1. Nåhl dyna med låda sampt 2 st puderaskar. BoupptSthm 11/1 1673. Heinrich (1828). jfr tafts-, under-, över-nattduk.

https://www.saob.se/artikel/?seek=nattduk&pz=1#U_N1_168603

19 jun, 2024
  • Charlotte R

Medan nattyg verkar ha haft en lite annan bytydelse.
    https://www.saob.se/artikel/?seek=nattyg&pz=2#U_N1_197727

Både nattduksbord och nattygsbord finns med och man kan val tänka sig att de uppkommit parallellt, ett bord för att förvara nattduken - eller nattmössan.

19 jun, 2024