Skapa ny tråd

Forum

Historiekryss - maj

Inlägg

Historiekryss - maj > "Satans mördare"

  • Per-Olov S

    Jag frågade ShatGPT om det, men den gav ganska förvirrade svar. Så undrar hur smart den är.

    ChatGPT
    Palmemordet, som skakade Sverige och världen, inträffade den 28 februari 1986, när Sveriges dåvarande statsminister Olof Palme blev skjuten till döds på öppen gata i centrala Stockholm. Mördaren har aldrig blivit officiellt fastställd och fallet förblir olöst, vilket har genererat många teorier och spekulationer genom åren.

    Ett flertal utredningar har genomförts under årens lopp, men ingen person har blivit dömd för mordet. Utredningarna har pekat på olika teorier och misstänkta, men inga av dessa har lett till någon fällande dom. Det har funnits allt från teorier om politiska motiv till att enskilda personer skulle ligga bakom dådet.

    Palmemordet har blivit en av de mest ökända olösta morden i modern tid och har fortsatt att vara en föremål för spekulation, debatt och utredningar ända fram till idag.

    jag menade hans berömda tal om "satans mördare"
    ChatGPT
    Ah, jag förstår. Du syftar på Olof Palmes tal på Norrmalmstorg den 1 mars 1986, dagen efter mordet på honom. I talet använde Palme uttrycket "satans mördare" för att beskriva den eller de som utförde mordet. Talet riktade sig till gärningsmannen eller gärningsmännen och uttryckte en stark avsky för handlingen.

    Här är ett utdrag från talet där han använde den berömda frasen:

    "Vi ska inte låta oss skrämmas. Vi ska gå vår väg i vårt samhälle och vår demokrati. Vi är många fler. Och vi är mycket starkare. Vad gäller våldet - så ska vi möta det med mer demokrati. Värdera vår vänskap och gemenskap högre. Och aldrig - aldrig ge vika. Och aldrig ge efter för påtryckningar. Vi ska fortsätta vårt arbete för demokrati, trygghet och frihet. Med all kraft. Satans mördare får aldrig trumfa demokratins försvarare. Gå hem och sörj. Kom sedan tillbaka och hjälp oss att skapa ett bättre samhälle."

    fel igen, talet hölls 1975
    ChatGPT
    Jag ber om ursäkt för missförståndet. Olof Palmes berömda tal där han använde uttrycket "satans mördare" hölls inte efter mordet utan åtta år tidigare, närmare bestämt den 25 februari 1975. Talet hölls efter ett attentat mot Palme där en man vid namn Hannes Westberg försökte skjuta honom utanför Rosenbad, Sveriges regeringskvarter. Westberg misslyckades med att träffa Palme men skadade istället en polisman. Efter händelsen höll Palme ett känt tal där han riktade stark kritik mot våldet och de krafter som stod bakom det, och han använde uttrycket "satans mördare" för att beskriva dessa krafter.

    19 maj 18:23
  • Ingegerd Ö

    Tack för att du delade med dig !
    Verkligen otroligt/intressant

    19 maj 19:36
  • Thomas P

    Satans mördare är ett tal som Palme höll den 28 september 1975. I talet vid den socialdemokratiska partikongressen använde Palme ovanligt starka ord då han kritiserade den spanska Francodiktaturen och myntade uttrycket "Satans mördare". Föregående dag, den 27 september, hade Franco låtit avrätta tre medlemmar ur FRAP (Frente Revolucionario Antifascista y Patriótico), Humberto Baena Alonso, José Luís Sánchez Bravo och Ramón García-Sanz, och två medlemmar ur ETA (Euskadi Ta Askatasuna), Juan Paredes Manot ("Txiki") och Ángel Otaegui Echevarría.[4]

    19 maj 23:17
  • Peter M

    Det där ChatGPT verkar inte vara mycket att ha.
    Titta bara på meningen:

    "Du syftar på Olof Palmes tal på Norrmalmstorg den 1 mars 1986, dagen efter mordet på honom."

    En robot som tror att Palme höll tal dagen efter sitt mord, den är nog färdig för skroten.

    20 maj 01:14
  • Susanne Massi

    Jag kan bara hålla med dig Peter! ;-)

    20 maj 06:56
  • Jonny W

    Fantastisk!
    Hade nog blivit extrem underhållande att låta Chatgpt skriva en bok om tex andra världskriget eller något annan historisk händelse.

    20 maj 10:33
  • Jonny W

    Extremt och någon ska det vara, hehe.

    20 maj 10:37
  • Karin P

    Den kan ju inte ens räkna, påstår att det gått 8 år mellan 1975 och 1986. ;-)

    21 maj 15:26
  • Karin P

    Dessutom fel obestämd artikel på två ställen, "...en av de mest ökända olösta morden..." och lite senare i samma mening "...en föremål..." .

    21 maj 15:36
  • Karin P

    Själv hade jag uteslutit den senare artikeln som är överflödig, "föremål för" räcker. I skolan hade man fått fel för detta men numera dränks vi av onödiga obestämda artiklar i olika media. Typexemplet är väl "en glädje".

    21 maj 15:43
  • Susanne Massi

    Visst ändrar sig språket, men fraser yngre använder nu förstår jag inte alls; baxa - sno, haffa -stöta på någon.... Det är väl förvisso samma i alla generationer. I tonåren sa mamma att det inte hörs vad som sjöngs, jo, det hörs ju jättebra... Nu frågar jag sonen om vad texten är! ;-D

    22 maj 11:58
  • Karin P

    Ofta dränks texten i musiken (ibland en stor fördel!) men det gällde även tidigare. Viss rockmusik är/var inte balanserad så att texten går/gick fram. Dessutom finns det en uppsjö artister som inte sjunger tydligt, särskilt i det låga registret.

    23 maj 16:33
  • Susanne Massi

    Ja, numera tycker jag att det låter som att sångarna gnäller! Samt när det riktigt hörs att det är datoriserade ljud,.

    24 maj 09:07
  • Peter M

    Susanne, jag tror att du tänker på autotune, den mest utslitna digitala ljudeffekten som finns. Den användes ursprungligen för att tillrättalägga toner i ett ackord som var aningen skeva, men numera används den också som en effekt i sig. Alla från Cher till Daft Punk kör med den, och har gjort sedan strax före millennieskiftet.

    Här är en rolig video med en a cappella-grupp som berättar i sjungen form om vad autotune är och hur den fungerar:

    https://www.youtube.com/watch?v=i09V6SkVkz8

    24 maj 09:24
  • Susanne Massi

    Så kan det vara, men nu är jag inte så bevandrad inom musiken, annat än som lyssnare.

    24 maj 09:39
  • Karin P

    Ja, den var rolig!

    24 maj 16:39