Skapa ny tråd

Forum

Måndagskryss v.7

Måndagskryss v.7 > Kan kinder

• Alf-Ingvar Markström

Kan kinder = INSJUK(K)A borde bli INSJUK(N)A
    Norra Spanien = BAS(K )eller BAS/N)

14 feb, 2023
  • Karin P

INSJUNKA

14 feb, 2023
  • Alf-Ingvar Markström

Men då blir ju Norra Spanien = BASN

14 feb, 2023
  • Niklas S

Nej det blir BASK

14 feb, 2023
  • Niklas S

Skriv in i krysset
    INSJUNKA
    Och
    BASK

så märker du att det stämmer.

14 feb, 2023
  • Karin P

Det är dessutom K som förenar de två orden.

14 feb, 2023
  • Alf-Ingvar Markström

Tack. Trodde det hette INSJUNK(N)A

14 feb, 2023
  • Karin P

Varsågod! :-)
    Om du hade skrivit INSJUNK så hade du haft en enda bokstav kvar, men du höll fast vid INSJUK vilket skapade problemet för dig. Det där K:et fick du från det lodräta som skulle bli eNbuske men du skrev K där. Dessutom: det är ju ett verb som efterfrågas och det heter insjunka. Kinder kan insjunka. De kan också vara insjunkna och då har du ett adjektiv, inte ett verb.

14 feb, 2023
  • Susanne Massi

Oj, Karin vilka kunskaper! ;-)

15 feb, 2023
  • Alf-Ingvar Markström

Tack. Det var en utförlig förklaring. Jag kan inte verb och adjektiv, men erkänner att med närmare eftertanke måste det ju bli INSJUNK(A).
    Håller med dej Susanne Massi

15 feb, 2023
  • Karin P

Men Susanne, driver du med mig? Visserligen var svenska ett av mina bästa ämnen i skolan men skillnaden mellan verb och adjektiv borde väl ändå vara språkligt allmängods. Får inte dagens skolbarn lära sig detta?

15 feb, 2023
  • Karin P

Varsågod, Alf-Ingvar! Verb (t.ex. göra, ställa, sjunga) och adjektiv (t.ex. röd, god, modig) är exempel på ordklasser. Substantiv (t.ex. bord, häst, chokladpralin) är en annan ordklass.

15 feb, 2023
  • Karin P

Jag var inte klar. Om du är intresserad av att lära dig mer så vänd dig till ett bibliotek och fråga efter böcker om svenska språket. Lycka till!

15 feb, 2023
  • Linda Nord Hedberg

Oj. Ja behöver oxå lära mig det svenska språket! För inte kommer då jag ihåg vad olika ordklasser heter om nån skulle fråga mig vad ett verb är, eller adjektiv! :S
    Ska vi ta några lektioner ihop Susanne?? ;D

15 feb, 2023
  • Peter M

Jag rekommenderar denna sida:
    https://svenska.se/grammatik/

17 feb, 2023
  • Susanne Massi

Karin, det var beröm! Sug åt dig! Jag slutade grundskolan 1986 och var kanske inte så intresserad då, men skillnaden mellan verb och adjektiv vet jag! Linda, nej tack. ;-)

19 feb, 2023
  • Karin P

;-)

20 feb, 2023