Forum
Onsdagskryss v.45
Tacksam för hjälp
15 nov, 2021 av Kristina S 2 -
hjälp
15 nov, 2021 av Kristina S 4 -
hjälp önskas
11 nov, 2021 av Mary B 3 -
DRÄLLDE resp. LIST
10 nov, 2021 av Gunilla L 6 -
önskar hjälp
10 nov, 2021 av Titti S 4 -
gör fel i rätt
10 nov, 2021 av Ing-Britt L 1 -
Flytta
10 nov, 2021 av Christina J 1 -
Hjälp
10 nov, 2021 av Christina T 12
Onsdagskryss v.45 > Hjälp
-
Christina Thörne
Väldigt djärv; *RMO*IG
10 nov, 2021
List; *TA*
Får inte riktigt ihop det :) nån som vill hjälpa? -
-
Anders Olsson
Jag tycker det är konstigt. Urmodig betyder ju att vara omodern eller helt ute och borde inte ha med djärvhet att göra. Kanske konstruktören vill vara vitsig?
10 nov, 2021 -
Anne-Marie Olofshagen
Denna konstruktör verkar vara vitsig ganska ofta så det gäller at tänka till mer än en gång.
10 nov, 2021 -
Christina Thörne
Ja jag tyckte den var knepig, och tänkte samma som du Anders :)
10 nov, 2021
Tack snälla för hjälpen Johnny! :) -
Reino Havbrandt
Urmodig är inte vitsigt, det är helt enkelt fel. Konstruktören borde få en reprimand för detta!
11 nov, 2021 -
-
Lars-Erik Mickos
Nej. Inte minsta vitsigt. Bara ett tecken på att konstruktören är dålig på svenska. Pinsamt.
13 nov, 2021 -
Anette A
Urmodig har vi som slanguttryck i värmland för extremt djärv,dialektalt kanske?
14 nov, 2021 -
Clas H
Jag hittar inte någonstans att urmodig och djärv är synonymer. Har varit i kontakt med red som ska kontakta konstruktören för en kommentar här innan det är dags för inskick.
16 nov, 2021 -
-
Karin P
Så kan det nog vara. ;-) F.ö. har vi många sammansättningar med prefixet ur i svenskan, t.ex. urverk, urusel, urfånig, ursinne osv. Vad är nu detta med att ställa konstruktören till svars för att han varit lite rolig i en nyckel? Om alla nycklar ska vara glasklara så blir det inget klurande och då försvinner vitsen med att lösa korsord.
16 nov, 2021 -
Redaktionen
Hej! Vi har inte fått någon kommentar än, men för de som är oroliga att lösningen inte kommer godkännas så går det bra att fylla i URMODIG.
16 nov, 2021