Skapa ny tråd

Forum

Onsdagskryss v.45

• Christina Thörne

Väldigt djärv; *RMO*IG
    List; *TA*

Får inte riktigt ihop det :) nån som vill hjälpa?

10 nov, 2021
  • Johnny B

URMODIG
    STAD

10 nov, 2021
  • Anders Olsson

Jag tycker det är konstigt. Urmodig betyder ju att vara omodern eller helt ute och borde inte ha med djärvhet att göra. Kanske konstruktören vill vara vitsig?

10 nov, 2021
  • Anne-Marie Olofshagen

Denna konstruktör verkar vara vitsig ganska ofta så det gäller at tänka till mer än en gång.

10 nov, 2021
  • Christina Thörne

Ja jag tyckte den var knepig, och tänkte samma som du Anders :)

Tack snälla för hjälpen Johnny! :)

10 nov, 2021
  • Reino Havbrandt

Urmodig är inte vitsigt, det är helt enkelt fel. Konstruktören borde få en reprimand för detta!

11 nov, 2021
  • Karin P

Gillar ni inte att klura? Jag tyckte att det var vitsigt. ;-)

11 nov, 2021
  • Lars-Erik Mickos

Nej. Inte minsta vitsigt. Bara ett tecken på att konstruktören är dålig på svenska. Pinsamt.

13 nov, 2021
  • Anette A

Urmodig har vi som slanguttryck i värmland för extremt djärv,dialektalt kanske?

14 nov, 2021
  • Clas H

Jag hittar inte någonstans att urmodig och djärv är synonymer. Har varit i kontakt med red som ska kontakta konstruktören för en kommentar här innan det är dags för inskick.

16 nov, 2021
  • Tommy B

I vissa kretsar är det nog väldigt djärvt att klä sig i något urmodigt:-)

16 nov, 2021
  • Karin P

Så kan det nog vara. ;-) F.ö. har vi många sammansättningar med prefixet ur i svenskan, t.ex. urverk, urusel, urfånig, ursinne osv. Vad är nu detta med att ställa konstruktören till svars för att han varit lite rolig i en nyckel? Om alla nycklar ska vara glasklara så blir det inget klurande och då försvinner vitsen med att lösa korsord.

16 nov, 2021
  • Redaktionen

Hej! Vi har inte fått någon kommentar än, men för de som är oroliga att lösningen inte kommer godkännas så går det bra att fylla i URMODIG.

16 nov, 2021